Thursday, December 9, 2010

Selami Jiwa: Mertua vs Menantu

pic from:www.images.search.yahoo.com

Siapa tak kenal dengan orang di dalam gambar tue...memang ler..sah2 tak pernah ikut perkembangan dunia...he3..beliau adalah antara insan yang tinggi budi bahasa dan ilmunya..suka berkongsi apa saja permasalahan di sekeliling kita...beliau adalah pakar motivasi..memang seronok kalau ikut program Dr Fadhilah Kamsah..banyak info yang boleh diguna pakai dalam kehidupan harian..

Bagi saya,beliau ada cara tersendiri untuk menarik hati dan minat penonton..dalam berhibur..kita dapat banyak lesson..pagi2 tadi..tengah saya berkemas rumah..buka lah tv untuk meriuhkan suasana pagi sbb my two kids ada kat kampung..bila buka jer astro oasis ada program SELAMI JIWA..

dan topik nya pula pasal MERTUA Vs MENANTU..artis jemputannya..syarifah syahiran dan maria arshad..memang happening gila program tue..syahirah memang happy go lucky...mujur dapat mak mentua yang open minded and very2 sporting..taniah syahirah...

dalam program tue..saya tiba2 teruja dengan pendapat syahirah..even she's very gila2 woman...but i like and agree with her statement..which is..."nak menambat hati suami dan mak mentua melalui masakan...masak..masak...dan adakah sbb tak tahu masak menjadi punca runtuhnya rumah tangga dan masalah dengan mak mentua"...lebih kurang macam tue la ayat dia...he3..(sorry kak syirah kalu kurang betoi)..tapi betul what yg di kata kak syirah..banyak sebab lain tau yg lebih dan harus di titik beratkan bila berlakunya selisih faham antara mak mentua n menantu..

ermmmm...tapi saya memang puji dan kagum dengan Dr Fadhilah Kamsah..so dear...sebagai peringatan untuk diri saya ..juga pembaca...(ade ke?)..dan untuk anak2 ku khasnya..walau jauh lagi masa kalian untuk tempuh alam rumah tangga..mana lah tahu kalau2 ibu tak sempat tengok kalian berumahtanggakan...jadi..adanya entry nie..mudah2an dapat membantu kalian...walau x banyak mana..

antara tips yang di beri dan yang sempat saya ingat...

  1. cuba untuk menjadi menantu yang soleh dan soleha
  2. hormat ibu mertua seperti mana kita hormat ibu sendiri.
  3. sentiasa mengalah..walau mmg mak mertua kita salah...tapi sebagai anak kita perlu mengalah supaya hati mereka tak tersinggung.
  4. sentiasa mendoakan mereka
  5. sentiasa beri gelombang yang positif...means...puji mereka..tidak memburuk2an mereka di belakang
  6. sentiasa bercakap yang baik2 dibelakang mereka
  7. tambat hati mertua dengan masakan...beri hadiah

He3...tu je yang sempat saya ingat...apepun..hormat mereka...teramat2 memadai..kerana bila kita hormat mereka of course ciri2 yang lain secara tak langsung kita akan lakukan...

E.N.D


No comments:

Post a Comment