Tuesday, August 31, 2010

Patut la..

Awal pagi hari nie dah jemur baju..dah macam kedai dobi hari nie..membasuh tak berhenti2..dr mana kain baju tue pun tak tau..ha3..tengah menyidai baju..ada la satu dua jiran yang lalu lalang depan umah..maklumlah..dah rumah saya di hujung jalan utama kan..kengkononya nak mesra alam..sambil menyidai baju..ku lemparkan senyuman sbg tanda hidup berjiran..tapi uncle sebelah rumah nie..muka pelik jer bila aku senyum kat dia..lalu sorang lagi..senyum lagi..ngeh3..muka dia pun berkeriut..hish..apasal pulak nie..oklah kalu tak nak balas senyum saya..hi3..bila masuk rumah..setelah selesai sidai baju..saya 'terlalu' kat depan cermin..MAK OIII...patutla mereka pelik bila saya senyum..rupanya..muka saya penuh dgn ubat jerawat yg bertepek di sana sini..mahunyer org pandang x pelik..kah..kah..kah..kah..sabor je la...

Sunday, August 22, 2010

Pulanglah..ayah & ibu..

"SELAMAT HARI RAYA PAPA & MAMA'
:
:
:
:
:
:
;
...cuba bayangkan jika mereka anak2 kita...
tergamak ker kita nak tinggalkan mereka...tanpa sebab..


pic from metro online
Begitu gigih mereka membuat kad raya utk mama & papa mereka kan. Kenapa tinggalkan mereka..kalau merajuk dgn pihak tertentu bawalah sekali anak2 tue.Berat lagi mata memandang..berat lagi bahu yang memikulnya..isi hati 9 beradik..kering air mata meratap dan merayu minta mama & papa pulang.
Papa & mama 'ghaib'
perselisihan faham yg berlaku dgn pihak lain tapi anak2 jadi mangsa..
i have no word to say..
sebak..sayu..1001 macam rasa..
bersyukur lah anak2 ku..kerana kalian masih bersama dengan insan2 yang tersayang..

Saturday, August 21, 2010

Bila nak petang nie..bu?

Setiap jam..setiap minit..setiap saat..
Apa yang keluar dari mulut si comel nie ialah..
"
"
"
"
'Bila nak petang..bu?'
'Dah pukul berapa nie bu?'
atau
'Dah nak buka ke bu?'
"
"
"
Itu lah yang sering di tanya untuk melepasi pukul 2ptg ke 5 ptg..
lepas dari waktu tue auni dah ok..dah boleh kawal perutnye yg berkeroncong...
So..sepanjang nak sampai pukul 5 ptg..lihat la aksi dia nie....


Bergolek ke kiri dan ke kanan di atas sofa..

.. mengira jarum jam..



hish...bila nak petang nie..




..memikirkan juadah yang enak untuk berbuka nanti..




..tunggu ayah..bila la nak balik dari work..
Namun begitu..Auni selamat berbuka posa sama2 dgn ibu n ayah...juga si adik pada 7.30 mlm tadi..Atas permintaan dia...we went to Olio..berbuka di sana..
she ordered spagetti tue...tinggal suku jer baki di pinggan dia..memang lapar betul dia..ha3..pastue siap dgn ice-cream pas makan tue..
Apepun kami bangga dengan auni..so..
HAZIM FAKHRUDDIN
bila agaknya my hero nie nak start fasting eak..
just wait n see ya...




Thursday, August 19, 2010

TaNiAh SaYang...

9 Ramadhan

Hari nie NUR AUNI NAQIBA BT HERWADI, telah berjaya berpuasa sehingga waktu berbuka.Alhamdulillah....tapi...yang kelakarnya..dia boleh terlupa yang dia puasa..sebab kebiasaannya dia akan berbuka pada pukul 3.30 ptg..jadi tadi..dalam pukul 4.00 ptg dia masuk ke bilik dengan muka yang kelat...tangan yang agak sejuk bila sentuh ibu..lalu dia berbisik kecuping telinga ibu rapat2...'ibu,kakak lupa yang kakak puasa hari nie.kakak dah makan vitamin C.macam mana?'Alahai sayang ibu ni..ibu agak musykil...betul ke lupa atau buat2 lupa..byk kali ibu tanya...tapi kakak jawap dia mmg lupa..selepas ibu bagitahu yg puasa kakak tak batal lega dia...terus melompat..TAPI...ada sambungan lagi tue...'boleh kakak makan kismis pulak tak...' Bagi dia kalu terlupa boleh terus makan dan pas makan sambung puasa...ha3..'mana boleh sayang...itu nama nya sengaja'..dia angguk dan terus pergi...entah faham ke tidak ape yg ibu cakap..hu3..lepas buka terus ajak kami ke masjid..ajak sembahyang tawarikh..(upin & ipin)..penat betul kan..tetap gak itu yg adik cakap..di masjid..habis je solat i'syak terus lena kat atas sejadah..kesian dia...penat..apepun taniah ye sayang..dalam umur 5 tahun dah boleh puasa sampai tamat waktu...ibu dulu masa kecik2..umur 8 tahun baru puasa penuh..he3

Sunday, August 15, 2010

5 Ramadhan

Seharian tadi kami lepak di Giant Klang sentral..perghhhh..ramai betul umat...nak bernafas pun susah..ke sana bukan sebab suka2 tapi ada urusan sikit..dan terlanjur ke sana..ape lagi..cik puan zulie mengambil kesempatan utk berbelanja sedikit memandang kan ankanda auni berposa..ada perkembangan kali nie..dia posa till 3.30p.m...soooo pity...kih3..nak ajar dia mcm mn rasa posa..ajim je yg agak susah lagi nak ajak berposa..

Hari nie dah 5 hari umat islam posa..begitu juga diri ini..yg masih belum menunjukkan tanda2 utk 'on leaf'...ngeh3...hari nie terasa indah dan bahagia sanngat2 kerana setelah 5 hari posa..baru hari nie saya dan ahli keluarga dapat sama2 menunaikan terawih..sebelum nie bukan sengaja tak g terawih..tapi anak2 tak berapa sihat..gelagat auni dan ajim yg sgt2 excited nak terawih..syukur mereka dapat di kawal..auni tidur selepas 4 rakaat..ajim pulak tewas masa dgr ceramah..dgr je la sok dia punya citer..he3..

Tapi ape yg buat hati nie sedih..tadi berita 8 mlm 'buletin utama'..lagi KES BUANG BAYI...what happen 2 them...apa salah bayi tue..tak dpat dia sambut syawal bersama org tersyg..coz org yg mereka sayang dah buang mereka ...malah BUNUH mereka...Ya Allah..kau berilah petunjuk kepada mereka2 yg telah terlanjur supaya tidak melakukan kesilapan lagi dgb membunuh janin yg tak berdosa...berikan juga hamba mu ini kekuatan dan petunjuk supaya dapat mendidik anak2 ku menjadi insan yg soleh dan solehah...Amin...

Wednesday, August 11, 2010

Celoteh Ramadhan

5.00 a.m

Dengan muka yang agak kelat dan terpisat2..auni bangun dari tidurnya..nak bersahur konon2nyer...ayah punya lah bersemangat kejutkan kakak bangun sahur..(semangat bila dgr ank2 ber ia2 nak posa)
Lepas basuh muka..auni duduk dengan sopannya di sisi ibu sambil berbisik..'ibu,suapkan kakak...tak larat ler..'Ok la..ibu suapkan..dapat 2 suap dia kata dah tak nak..kenyang..nak susu je..lepas dapat susu coklat panas sebotol..dia sambung tidur..
1.35 p.m.
Ibu pulang dari sekolah, nampak dia berlari dengan riang ria nyer..dalam hati dah terdetik..kompem dah buka posa..ibu terus tanya bila dia buka pintu...dia kata..dah minum jer..nanti dia sambung posa bila balik sg pelek..hahahahahhaaa...sabar je lah...setelah disiasat..pukul 11.30 am auni dah tewas...ngeh2..xpe2 posa ada 30 hari..kita try esok pulak k..
Di kesempatan ini...saya ambil untuk mengucapkan salam ramadhan buat yg tersayang...encik suami dan anak2...semoga ramadhan tahun nie membawa 1001 kebahgiaan buat kita sekeluarga..ampunkan segala salah dan silap ayang selama kita hidup bersama...(walau raya lamnat lagi..x salah kan????...hu2)

Sunday, August 8, 2010

Auni & Hazim..in mood puasa..

pic from google
Dah beberapa minggu nie..putra putriku melayan DVD UpinIpin..
mereka memang suka sangat layan citer upin ipin..& their mum also..ngeh3
ditambah pula episod mari puasa..

Kakak Auni
Tak habis2 imform kat ayah..tahun nie kakak nak posa..
Ayah pula janji..if u can 'posa' full a day..
i will give u reward..WOW!!!
Ayah....ibu pun nak gak...hu3..
Maka dengan itu..bertambah berkobar2 kakak nak posa..
so..
tunggu dan lihat eak..apa jadi next wednesday..

Hazim pulak..trade mark dia..
'kemungkinan esok raya'
dialog antara ibu dan anak:-
ibu: adik, belum posa mana boleh raya
hazim: posa dah..semalam..
ibu: bila masanya..
hazim: kita dah makan..sebab kita dah buka..
ibu: buka apa?
hazim: ayam 'rendam'
ibu: apa tue?
hazim: ayam yang dalam upin ipin la....
ibu: ayam rendang la..
hazim: ayam 'rendam' la...(jenuh betulkan..tetap itu gak...)
itu lah anak2 yang amat 'excited' untuk berposa this year..
so..
the result is on wednesday k...


Family Gathering

7hb Ogos 2010
Sabtu, Felda Raja Alias 4

Actually, on this date..MIL ada buat kenduri doa selamat & tahlil untuk arwah atuk dan sempena menyambut Ramadhan yang hanya beberapa hari je lagi menjelma..hu3..So,secara tak langsung family abang berkumpul..they came from johor...jauh tue..tapi demi keakraban ikatan keluarga...jauh bukan alasan untuk berkumpul bersama..walau tak semua dapat datang tapi bersyukur sangat kehadiran mereka bertambah seri majlis tue..terima kasih semua..
Oleh kerana sibuk sangat masa majlis tue,jadi saya lupa nak snap some pics..hu3..ramai yang datang meng'imarahkan majlis tersebut..Mr hubby..bertungkus lumus membasuh periuk belanga...hahahahaaa....

Wednesday, August 4, 2010

Sampainya hati mereka...

Entry kali nie saya benar2 kecewa dengan sikap segelintir insan yang berada di luar sana yang terlalu mementingkan diri...kecewa sangat2..Begini ceritanya..satu petang tengah saya bawa anak2 bermain di taman permainan yang tidak jauh dari rumah..saya terpanggil untuk bertanya khabar memandangkan saya jarang nak bersua muka dengan jiran pada waktu bekerja.
Saya tanya kepada jiran saya dari mana,kerana melihat rupa dia yang agak lesu dan lengkap berbaju kurung.Seperti baru menghadiri satu majlis rasmi...ooops lupa pula..jiran saya merupakan ibu tunggal kepada 7 orang anak yang sedang meningkat dewasa..(kalu x silap ler...hu3)
Si ibu bercerita kepada saya yang dia dan anak sulongnyer baru balik dari Pusat Zakat untuk memohon bantuan persekolahan anak2 tahun hadapan. Dia mempunyai 4 orang anak yang bersekolah..dan setentunya agak perit untuk membiayai belanja sekolah anak2..sedangkan saya yang bekerja suami isteri...belanja sekolah untuk dua orang anak mencecah hampir RM1k untuk persekolahan mereka...ini kan pula si ibu yang hanya bekerja di kantin sekolah..cuba lah bayangkan...peritnya..
Melalut pulak..ok sambungan citer tadi..Setibanya di sana mereka berjumpa dengan seorang hamba Allah nie..dan bertanyakan kenapa anak2 mereka tidak layak untuk menerima bantuan persekolahan dari zakat lagi dengan alasan anak2 yatim bukan asnaf(golongan penerima zakat)..dengan nada yang baik si ibu bertanya...tapi apa yang mereka dapat...jawapan yang amat menyakitkan hati...dan menjatuhkan maruah mereka...seolah-olah mereka mengemis dengan org2 itu..
Wahai sahabat2 ku...apa yang anda rasa jika anda di tempat mereka????????? Mengapa seorang insan yang berstatuskan USTAZ sanggup meluahkan kata2 sedemikian...wa'ima pun mereka tidak layak untuk mendapat bantuan tersebut...kenapa harus memalukan mereka? Atas alasan apa?Adakah kerana pihak mereka malas nak melayan kes2 yang remeh seperti itu...tapi itu kan yang di katakan MESRA PELANGGAN? Tak terfikir kah di hati dan fikiran mereka seandainya si ibu itu adalah isterinya yang memohon bantuan utk ank2 nya apabila dia MATI...na'uzubillah...saya tidak mendoakan sebegitu buruk...tapi kata2 itu mengaibkan mereka..Mereka ke sana untuk mengadu atas cadangan orang2 yang sepatutnya menguruskan hal2 seperti itu..( i think so..) tapi tidak mahu campur tangan..so????? siapa yang harus dipersalahkan...
Memang benar,si ibu mempunyai 3 orang anak yang telah bekerja..tapi pendapatan mereka tidak seberapa..dan ada juga anaknya yang tidak bekerja tetap..secara tidak langsung si ibu menanggung mereka..RUMAH..betul rumah yang mereka diami adalah selesa..tapi itu tinggalan arwah suaminya...At last...saya anggap sahaja mungkin saya sendiri tak berapa arif tentang pembahagian zakat nie...coz saya jahil tentang semua nie..tapi entah la...bila saya ajukan pada insan yang lebih arif...sekejap suruh tanya orang nie...orang nie pulak kata tanya orang nie..jadi macam mana????

Monday, August 2, 2010

Auni dan si merah

Pada suatu pagi yang hening..
Si tuan basikal merah nie sangat2 teruja untuk menunggangnye.Awal2 pagi lagi dia dah bangun untuk menunggang basikal merahnya..
Tue dia..dah mula setting basikal merahnya..
Check the tyres and the breaks..
Pedal basikal pun dia cek..hahahahaaa


Actually,before this kakak berbasikal dengan di bantu oleh 2 roda kecil.
Nie dia tengah berusaha untuk imbangkan badan dia..
kesian ibu tengok kakak 4 the 1st time dia try nak kayuh..
terkial-kial dia..entah berapa kali dia jatuh..

Errmmm...rambut sampai serabut..berpeluh-peluh anak ibu..
tapi kagum dengan semangat si kecil nie..
bagi kita agak mudah tapi untuk auni yang baru berusia 5 tahun..semangat dia untuk berbasikal dengan menggunakan 2 roda..amat mengagumkan ibu..
jatuh..bangun semula..kayuh...jatuh lagi..bangun lagi dan kayuh..
setelah hampir berpuluh
kali jatuh..dan bangun...
AKHIRNYA....

Ibu..Kakak DAH BOLEH KAYUH LAJU!!!

Ibu proud with u my dear..mmmmuuuaaah!

Bagus anak ibu..itu tandanya..kalau kita nak berjaya kita akan melalui beberapa kegagalan..TAPI..kita tak boleh terus mengalah..contohnya..apa yang telah kakak lalui sekarang..berkat usaha kakak yang gigih..akhirnya kakak dah pandai tunggang basikal tanpa roda kecil..

Tersengih dia bila di puji...

Perjalanan Hidup Kami

Daisypath Anniversary tickers