Tuesday, July 24, 2012

Cahaya Ramadhan...

Ya Allah ...Ya Tuhan ku..
Indahnya Ramadhan kali ini..
Semoga Ramadhan kali ini memberikan 1001 kebahagiaan buat diri ini juga yg tersayang..

Dalam kita mengerjakan ibadah puasa..
kita amat berharap sekiranya anak-anak kita juga berpuasa ..
anak-anak kecik pun di suruh puasa..
(malas nk masak tengahri..ekekekeee)

Anak2 tu sampai pucat lesi menahan puasa..
terlepek depan tv ..
nak tahan puasa katanya..
seharian suntuk depan tv!!!

Satu hari seorang sahabat bercerita tentang kerenah anak2 berpuasa..
ada yang macam tu..macam nie..
so..macam2 lah citer..

Tetiba jer..seorang sahabat (yang lain)..
mencelah..

"Orang kan..mengerah anak2 yang kecik di suruh puasa..senang citer paksa anak berpuasa..elok..memang elok..itu ibadah..TAPI..ada tak kita dengar mak bapak paksa anak2 kecik bersolat..padahal itu sangat penting..bila dapat paksa anak kecik pose..sangat lah bangga..tapi..SOLAT???..aku tak kata lah kalau posa tu ibadat yang tak penting...tapi..cuba kita fikir balik.."

Pada pendapat saya...Ada benarnya..apa yang dikatakan..
Pendapat kalian,,macam mana...

Monday, July 23, 2012

Ku SERU..

Toink!Toink!Toink!
Bila bacatajuk mesti gerun jer eak..
takde apelah..cuma kes jiwa miwa jer..kui3..
apesal eak..kenapa eak..nak berSERU bagai...

YES...
aku sekadar menyeru SEMANGAT... yang semakin pudar..
semangat untuk melakukan segala2nya..
lagi2 rutin harian sebagai seorang pendidik..

Rasa berdosa pun ada kat anak didik..
bukan aku tak usaha untuk cari balik  semangat yang ada..
pelbagai cara aku cuba..

Ya Allah..Ya Tuhanku
Semoga kehadiran Ramadhan Al Mubarak kali ini..
segalanya akan seperti dulu kala...

semangat untuk mengerjakan ibadat puasa???

Alhamdulillah..sangat amat bersemangat..

Tuesday, July 17, 2012

Rumah Besar

Semalam petang..bawa hazim dan kakak  ronda naik kete masuk pekan..lepas tu sambil meronda..lalu area taman perumahan .. ibu tak sengaja terkeluar dari mulut nie.."besarnya rumah..mesti orang kayakan kakak" adik hanya diam sambilmemerhatikan rumah-rumah tersebut..tiba-tiba kakak menyapa..
"Ibu, tak pe kalau rumah kecil..takpe kalau kita tak kaya..biar hidup bersederhana.biar kita tak kaya..tapi kita kaya dengan kasih sayang"
(sejuk perut ibu dengar..Alhamdulillah...itu lah ayatyg keluar dari mulut kakak yang berumur 7 tahun)

Tapi kan..apa yang kelakarnya..feedback dari adik agak lambat..maybe dia berfikir agak lama untuk bertanyakan soalan yang bernas..



Malam tue, masa kami keluar pergi ke kedai..ronda naik motor..bila kami lalu taman perumahan..adik bertanya satu soaln yang agak lama dia fikir..(sbb isu tue petangnya kami dah cakap ..)

adik: ibu, kenapa ayah tak beli rumah yang besar sejak kakak masa kecik lagi.
ibu: ayah belum cukup duit
adik; sekarang pun..
ibu:insyaAllah..kalau ada rezeki nnt kita beli adik kena rajin solat ..pastu doa ..minta pada tuhan
adik angguk dan senyum...( sbb adik sokmo auta bila disuruh solat)
hi3..
:)

Saturday, July 14, 2012

tq..to my laling..

seriously penat sgt melayan anak dara n bujang ni kt PD.tak rancang pun nk gi sana.hee3..apa pun tq to my laling..nnt ada masa kita update y terbaru eak..

Perjalanan Hidup Kami

Daisypath Anniversary tickers