Monday, March 15, 2010

Wasiat ibu..

Kepada semua..kali nie saya nak kongsi sesuatu bersama..iaitu sebuah puisi yang saya ambil dr internet.Saya rasa tersentuh bila membaca puisi ini..jadi tak salah sekiranya saya kongsikan ia bersama kalian..Saya tidak berapa pandai untuk berpuisi..sbb tue copy org punyer puisi..(sorry to the writer..hu3)

Dituju khas untuk anak-anak ku..NUR AUNI NAQIBA & HAZIM FAKHRUDDIN


WASIAT IBU


Bila kau dewasa anakku

Telaga kasih ayah bonda jangan dikeringkan

Secalit luka usah tergaris

Biar tiada airmata yang tumpah

Tegakkan mereka di tugu paling mulia

Agar tasik kebahagiaan

Bisa mengepung kehidupan


Bila kau dewasa anakku

Biar Al Quran menjadi bacaan harianmu

Sunnah Nabi menjadi rujukanmu

Agar kau tidak tersesat di belantara dunia

Yang paling kelam dan gelap

Kelak rohmu bisa digamit bidadari Syurga


Bila kau dewasa anakku

Biarlah pilihanmu wanita solehah

Bakal penyejuk hati dan matamu

Kaulah nakhoda pengemudi utama

Usah kau layari

Sungai JahamanYang merah menyala

Kerana Sungai Firdaus berair madu

Yang sedia menantimu dengan keredhaan Ilahi


Bila kau dewasa anakku

Dalam munajat dan doaku

Biarlah lahir seorang mukmin sejati

Bersungguh sungguh memikul

Tanggung jawab dan amanah Allah


by Mutiara, Kuala Lumpur

Sunday, March 14, 2010

Akhirnya..



Akhirnya..aku berjaya edit blog nie..thanks to wan nur fazeela..

Puas aku meng'edit' semua nie..

Sambung esok ler..penat mengadap laptop nie sejak petang tadi.

Kepada suamiku..

Ayang dah berjaya buat blog nie...

bila lagi nak buat..dengar2 hari tue ada orang nak buat blog..
Apepun..terima kasih yea sayang..kerana beri peluang ayang siapkan blog nie..

Friday, March 12, 2010

Who is she?

My name is NUR AUNI NAQIBA BT HERWADI...

Itu ler nama puteri sulongku..berusia 5 tahun.Sudah pun bersekolah sejak setahun yg lalu.Dia bersekolah di Pasti An-Nur.Tahun lepas Auni dapat tempat pertama dalam peperiksaan akhir tahun.(Bangga ayah n ibu..)

Auni di lahirkan pada 7 Januari 2005, di Hospital Banting, Selangor.Tapi sayang, auni sempat bersama ibu hanya satu minggu.Kemudian ibu terpaksa balik ke kampus untuk menduduki peperiksaan akhir.Waktu itu ibu dalam tahun ke 3 di UPSI.(Universiti Pendidikan Sultan Idris).Tinggal lah auni dengan nenek.Kesian auni,tak dapat belaian sepenuhnya dari ibu pada waktu itu..teramat susah untuk ibu tinggalkan auni dgn nenek walaupun utk sementara.Setiap waktu ibu ingat pada anak ibu..lebih-lebih lagi bila waktu auni minum susu.

Tapi ibu yakin...auni seorang anak yang sangat berdikari dan cerdik..belum pun sampai 3 bulan auni dah pandai gelak..bila tahu auni boleh gelak,lagilah ibu rasa sayu nak tinggalkan auni dgn nenek...Alhamdulillah...auni beruntung sangat sebab walau ibu tak dapat bersama dengan auni sepenuh masa waktu itu, tapi auni dapat perhatian ramai dari semua org disekeliling auni.Atuk, nenek, pak ngah(yg suka beli makanan/jajan utk auni), mak ikin(yg suka beli mcm2 utk auni), mak ijah (yg suka cium auni), pak anjang (yg sabar melayan kerenah auni), cik amdi (yg suka mengusik),cik ateh (yg slalu ajak auni naik motor pusing kg),mak ucu (yg slalu buat susu utk auni)..emmm..lengkapkan...

Ayah?..Walaupun ayah tak bersama auni waktu tue,tak bermaksud ayah tak sayang auni.Ayah duduk di Bagan Lalang..Mudah utk ayah berulang alik ke tempat kerja.Waktu kerja ayah tak menentu,jadi susah untuk ayah jaga auni kerana pengasuh tak nak jaga sampai malam.Jadi dripada ank ibu dan ayah terbiar,lebih elok auni duduk dengan nenek n atuk.

Ape yang menarik tentang anak ibu nie..setiap hari ada sahaja telatah dari auni yang mencuit hati.Auni seorang mudah mengikut bila di ajar. Usia auni setahun, sudah pandai mengira 1 hingga 10.Auni tak pelat pun masa mula bercakap..itu yang ibu rasa..wah!..bijaknyer anak ibu dan ayah.Dan tanpa di sangka-sangka, usia auni 3 tahun,dia dah minta utk ke sekolah.Sebab itu, auni ke sekolah sejak usia 4 tahun.Ianya atas kerelaan hati auni sendiri..dan alhamdulillah..auni sangat mudah untuk ke sekolah.(Mohon semoga dia terus mudah..mudah mendengar kata dan belajar...Amin)




















Tuesday, March 9, 2010

Al-Fatihah....

Baru dapat berita dr kampung husband..atuk baru jer meninggal.anak-anak masih di sarawak..
Tengah tunggu hubby siap2..singgah sekejap kat melaka ambil sepupu hubby..pastu gerak ke Pontian..

Semoga arwah atuk dicucuri rahmat..

Saturday, March 6, 2010

KeJaM!!!

adus...windu giler kat ajim n auni da...hari nie dah 3days anak2 kat sarawak..rasa lain pulak bila anak2 xde kat sisi..mujur hari nie ada kelas tambahan.jadi x terasa la sangat..tapi bila balik rumah..memang sgt2 terasa..
emmm...sekarang nie macam2 cerita tentang penderaan anak n buang anak..dia oarang nie macam takde rasa kemanusiaan pulak..emmm..tapi tak elok juga kalu aku nak terus salah kan 'orang2 macam tu'..mungkin ada sebab tertentu jadi mcm tue..TAPI..boleh di atasikan..betul x?
So, to my 2 beloved childs..ibu dan ayah sayang sangat pada kamu..sebab tue kami cuba beri kehidupan yang terbaik untuk anak-anak kami..
Buang anak...emmm..mereka tak rasa susah ke melahirkan anak tue..tak rasa ke untuk menyayangi anak tu..walaupun anak itu bukan dari hasil perkongsian yang sah..tapi mereka tak salah..mereka berhak untuk hidup..kenapa tidak si ibu r sesiapa yg sehubungan dengan mereka tebus semula kesalahan yang mereka lakukan...didik anak tue supaya menjadi seorg yang berguna..kesian tau..bayi yang comel..baru nak mula hidup..dibuang sesuka hati..ada yg mati dimakan semut...KEJAM!!!!..apa salah bayi tue..
Semoga anak2 ibu menjadi insan berguna...dan menyanyangi kami seperti mana kami sayang kamu!..

Monday, March 1, 2010

My little girl...


Argh...apesal x bagitau ibu kakak ada homework..letihnyer kamu nie..dgn nada yg tidak bersalah auni menjawab..'alahai ibu nie..senang jer tue..sekejap jer boleh siap'...(geram betul..ade jer jawapannyer)
Maybe salah ibu juga..ibu lambat cek homework kakak..selalunya petang jumaat ibu dah tengok semua tue.Tapi jumaat hari tu cuti..sabtu pula ibu ada 'course'...bertambah-tambah le lupa..aper pun kakak dah berjaya siapkan homework..ayah pun kena tunggu sama..hahahaha..sambil 'sharp' pensil kakak n hazim..
Ingatkan setakat itu jer yg ibu lupa nak buat..tapi...... bila kakak nak tidur dia pesan, 'ibu, jangan lupa yea..esok kakak kena pakai baju raya ..pastu kena bawa bunga telur'..Kenapa la dah waktu macam nie baru bagitau kat ibu...betul2 menguji kesabaran..tak nak dia meragam,ibu anggukkan saje ler tanda OK! (penat...penat...)
Rupanye esok sekolah kakak ada buat sambutan Maulidur Rasul...Ok la sayang,ibu siapkan ape yg kakak nak..asalkan kakak n hazim nak pergi sekolah n belajar sungguh2!

Perjalanan Hidup Kami

Daisypath Anniversary tickers