Thursday, March 8, 2012

Penilaian sesama Manusia..

Lazimnya, kita akan meletakkan markah bawah 50 bila lihat penampilan seseorg tue tak elok pada pandangan mata kita kan.Sebab saya pun ada rasa macam tue. Tapi on my way home..IKIM..ada sorang penceramah nie talk about this case..bila dengar ceramah dia, saya tersentuh sebab..dia yang bergelar penceramah yang tinggi ilmunyer dari saya lah kan..(of course ler..hi3) bercerita pasal kesilapan diri nya dalam menilai seseorang pada pandangan pertama..tapi bila kenal orang tue, rupanya dia lebih baik dari apa yg kita sangkakan.
Contohnya..(dari ceritaustaz tue ler..) bila kita nmpak orang pakai baju selekeh, sluar koyak, baju ketat,rambut panjang..mesti kita akan kata..hisssh selekeh mamat nie..solat ke tak eak..sebab manghrib masih kat gerai burger..tanpa kita fikir yang kita pun kat gerai tue sebab nak beli burger.tapi bila lelaki tue nampak saya (ustaz) dia bertanya setelah lama perhatikan saya..adakah saudara ni yang selalu dalam rancangan halaqah..terkejut saya..saya tanya kenapa..pemuda tu jawap..saya selalu tengok rancangan ustaz ..dan bukan shaja rancangan halaqah tapi apa2 rancangan yang ustaz buat...dari situ saya belajar..zahir yang disangka tidak elok rupanya jauh lebih baik..kerana..ramai yang zahirnya cantik dan kemas tapi mereka tidak pernah meluangkan masa untuk rancangan keagamaan....
Errrmmm moralnya..ustaz kata..perlu bahagi masa dengan baik untuk urusan dunia dan akhirat...jangan menilai manusia itu dr pandangan ZAHIR...tapi BATINnya juga..

A good lesson for myself...Astaghfirullahala'zim...

No comments:

Post a Comment